Stad Genk en EDF Luminus zoeken 300 slimme Genkenaren

Stad Genk en EDF Luminus zoeken 300 Genkenaren die een ‘slimme thermostaat’ willen uittesten. In 2014 sloten EDF Luminus en Stad Genk een samenwerkingsovereenkomst om expertise uit te wisselen en samen concrete duurzame en innovatieve projecten te ontwikkelen rond smart cities. Na het optimaliseren van de openbare verlichting vertaalt deze samenwerking zich nu in een nieuw project waarbij 300 Netatmo slimme thermostaten gratis ter beschikking van de Genkenaren gesteld worden.

Verwarming en warm water bedragen ongeveer 85 procent van het totale energieverbruik in een woning, terwijl licht en huishoudtoestellen instaan voor 15 procent. Op het verwarmingsbudget kan dus het meest bespaard worden. De slimme thermostaat houdt rekening met de isolatiegraad van de woning en de buitentemperatuur via een automatische link met de weersvoorspellingen. Op eenvoudige wijze kan zo de temperatuur in de woning wijzigen, ook wanneer men niet thuis is. Zo bespaart men tot 10 procent aan energie.

Stad Genk = smart city

“Dit project maakt het concept smart city tastbaar. De komende jaren staan we voor de uitdaging om van Genk een smart city te maken die zowel op sociaal als technologisch vlak klaar is voor de toekomst. Duurzaam omgaan met energie speelt hierbij een belangrijke factor”, aldus schepen van Leefmilieu Joke Quintens van de Stad Genk. “We maken de samenwerkingsovereenkomst met de stad Genk nu zeer concreet voor zijn inwoners. Onze slimme thermostaat berekent zelf de optimale verwarmingscyclus van hun woning: op basis van de aanwezige isolatie en de buitentemperatuur leert de thermostaat hoe de woning het meest efficiënt kan verwarmd worden. De deelnemers ontvangen daarnaast ook maandelijks een persoonlijk energierapport met informatie over hun verbruik en energietips.”, vult projectverantwoordelijke Geert Leppens van EDF Luminus aan.

Om deel te nemen aan het project hoeft men geen klant te zijn van Luminus. Deelnemen is volledig gratis. De thermostaat wordt door een Luminus technieker bij de deelnemers thuis geïnstalleerd, er is begeleiding voorzien tot in 2017.  Aan het eind van dit traject mogen de deelnemers de thermostaat houden. Er wordt wel gevraagd om feedback te geven over de thermostaat via een vragenlijst. Iedereen die wil deelnemen kan zich aanmelden via www.luminus.be/smartcitygenk.

Peter Vos Dienst Leefmilieu at Stad Genk

We produceren elektriciteit en leveren energie en energiediensten. We zijn nummer 1 in onshore windenergie en waterkrachtenergie in België. Ons bedrijf, EDF Luminus,  speelt ook een sleutelrol in de Belgische bevoorradingszekerheid dankzij meerdere elektriciteitscentrales op aardgas die het variabel karakter van zonne- en windenergie opvangen. Met een geïnstalleerd vermogen van 2.054 MW in september 2018 vertegenwoordigt Luminus ongeveer 10% van het totale geïnstalleerde vermogen in België. Onder ons merk Luminus verkopen we  elektriciteit, gas en energiediensten  aan bijna 2 miljoen residentiële en professionele klanten, hetgeen overeenstemt met een marktaandeel van ongeveer 20%. We investeren in de energie-uitdagingen van morgen door onze klanten innovatieve oplossingen op het vlak van energie-efficiëntie aan te bieden en we blijven inzetten op hernieuwbare energie. We zijn met bijna 2.000 medewerkers. De meerderheid van hen zet zich voltijds in voor de ontwikkeling van energie-efficiëntiediensten en hernieuwbare energie. Voor het zesde jaar op rij maakt ons bedrijf deel uit van de 64 bedrijven die verkozen zijn tot Top Employer in België. We bogen op een sterke lokale verankering en de expertise van de EDF Groep, een van de wereldleiders in de energiesector. Meer informatie is beschikbaar op www.edfluminus.be