Luminus en het Institut Saint-Louis in Waremme huldigen Smartflower officieel in

Luminus en het Institut Saint-Louis in Waremme (Borgworm) huldigen vandaag de Smartflower bij het Institut Saint-Louis in Waremme officieel in. De school won een wedstrijd van Luminus om scholen groener te maken en ging aan de haal met een Smartflower, het eerste all-in-one plug & play fotovoltaïsche systeem ter wereld.

Een wedstrijd om de toekomstige generaties te sensibiliseren voor hernieuwbare energie

Luminus organiseerde de Smartflower wedstrijd om de toekomstige generaties bewust te maken van het belang van hernieuwbare energie voor het voortbestaan van de planeet. De opdracht was simpel: maak een tekening of knutselwerk dat een project voorstelt om de school groener te maken en motiveer waarom de school een smartflower verdient. Met maar liefst 101 ingediende dossiers was de wedstrijd, die nationaal zes weken liep, een groot succes.

Het Institut Saint-Louis uit Waremme liet zijn groene creativiteit de volle loop

Een jury van experts bestudeerde de 101 dossiers en verkoos het Institut Saint-Louis uit Waremme als winnaar van de wedstrijd. Zij konden de jury overtuigen met hun innovatieve fruitpers. Om het frisdrankverbruik op hun school te verminderen, maakten de leerlingen een geautomatiseerde fruitpers om hun eigen vruchtensap te maken. Deze fruitpers wordt aangesloten op de smartflower en haalt hieruit zijn energie. Niet alleen een concreet voorbeeld van sensibilisering voor groene energie, maar ook goed voor het welzijn van de leerlingen!

De discussie over frisdranken op school sleept al jaren aan“, zegt leraar François Pirlet. “Gezonde alternatieven lijken moeilijk in te voeren. Daarom gingen we als school zelf aan de slag. Onze leerlingen hebben zelf een automaat ontworpen die uit verschillende fruit- en groentesoorten heerlijk vers sap perst. Het is de bedoeling dat de Smartflower de groene elektriciteit levert die onze sapautomaat doet draaien.

Een energiepartner ten dienste van de mens en de planeet

EDF Luminus investeert al meer dan 60 jaar in de productie van hernieuwbare energie. Ruim 17% van de stroom wordt geproduceerd door hernieuwbare energiebronnen in België. Het bedrijf is nummer 1 wat betreft de productie van onshore windenergie en waterkracht in België. Grégoire Dallemagne, CEO d’EDF Luminus :  “Vanuit klimaatoogpunt staan we op een keerpunt in onze geschiedenis. Iedereen kan zijn steentje hiertoe bijdragen, ongeacht zijn of haar positie in de samenleving. EDF Luminus, als verantwoorde stroomproducent, wil alle burgers hiervoor warm maken. De sensibilisering van de toekomstige generaties is essentieel voor het voortbestaan van de planeet. Het doet ons dan ook veel plezier dat het Institut Saint-Louis uit Waremme zo’n innovatief project op poten heeft gezet.