Geslaagde inhuldiging van drie nieuwe windturbines in Héron

Brussel – EDF Luminus, de eerste challenger op de Belgische energiemarkt, heeft gisteren tijdens een afterworkparty drie windturbines van 2,5 MW ingehuldigd die het bedrijf heeft gebouwd langs de E42 ter hoogte van Héron. De buurtbewoners waren massaal aanwezig om mee te vieren. Dit project sluit aan bij de ambitie van het bedrijf om duurzame ontwikkeling te bevorderen en bevestigt de lokale verankering van EDF Luminus in de Provincie Luik.

Groene stroom voor 4.500 huishoudens

Het windmolenpark telt 3 turbines en zal 18.000.000 kWh groene energie per jaar produceren, wat overeenstemt met het gemiddelde jaarverbruik van 4.500 Waalse huishoudens (op basis van een verbruik van 4.000 kWh/jaar). Dankzij dit nieuwe park zal elk jaar bijna 7.800 ton CO2 minder worden uitgestoten (in vergelijking met een thermische centrale*), hetzij het equivalent van de uitstoot van 3.400 wagens (1) of 1.265 woningen (2).

De strijd tegen de klimaatopwarming

EDF Luminus speelt al meerdere jaren een belangrijke rol in de energietransitie en in de strijd tegen de klimaatopwarming. Meer dan 18% van de geproduceerde stroom is afkomstig van Belgische hernieuwbare energiebronnen. Met haar windmolenpark van 135 turbines produceert EDF Luminus 667 GWh energie per jaar. Dat komt overeen met het energieverbruik van ongeveer 169.000 gezinnen. Er zijn ook nog andere windenergieprojecten lopende. Zo werd het windmolenpark Tournai Ouest, dat 8 turbines zal tellen, op vrijdag 22 september laatstleden officieel ingehuldigd en plant men de installatie van nieuwe windmolens in Fernelmont (4 turbines), Villers (13 turbines in het kader van een 4de uitbreiding) en Lierneux (6 turbines).

Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus: “Dag na dag stellen onze 2.000 medewerkers alles in het werk om onze klanten te helpen minder te verbruiken. En de energie die ze toch nog verbruiken, produceren we bij voorkeur op hernieuwbare wijze. Dankzij elke nieuwe windmolen verhogen we ons aandeel hernieuwbare energie. Elke extra windmolen is met andere woorden een stap in de goede richting.”

Afterworkparty voor de omwonenden

EDF Luminus is verheugd over de vertrouwensrelatie die ze tijdens de ontwikkeling en bouw van dit windmolenpark met alle lokale actoren heeft kunnen opbouwen. Om de omwonenden te bedanken, organiseerde EDF Luminus aansluitend op de inhuldiging voor hen een afterworkparty. Het was de ideale gelegenheid om rond te wandelen tussen de windmolens en meer te weten te komen over windenergie, de technische eigenschappen van de turbines en de productie van hernieuwbare energie. Er waren tal van gratis activiteiten gepland voor jong en oud, waaronder een tekenwedstrijd. Meer dan 400 mensen waren aanwezig. Een bewijs van het belang dat de bevolking hecht aan hernieuwbare energie. En dat is onmisbaar voor een groenere wereld

(1) op basis van 15.000 km/jaar en de gemiddelde uitstoot van het Belgische wagenpark van 152,5 g CO2/km

(2) op basis van de gemiddelde uitstoot van 6.150 kg/woning/jaar