EDF Luminus stelt de STEG-centrale van Ham in Gent terug in werking, goed voor 52 MW ter beschikking van de markt

In de huidige gespannen context op de Belgische elektriciteitsmarkt zet EDF Luminus haar inspanningen verder om bij te dragen aan de bevoorradingszekerheid van ons land. Na de vervroegde terugkeer op de markt van de STEG-centrale van Seraing (470 MW) op 15 oktober, kondigt EDF Luminus de tijdelijke heropening van de STEG-centrale van Ham in Gent aan vanaf vandaag 22 oktober 2018.

Het is een echte krachttoer vermits de definitieve sluiting van deze centrale werd aangekondigd. Omdat de eenheid nog altijd beschikbaar was maar niet operationeel, gaat EDF Luminus de uitdaging aan om de centrale terug in werking te stellen om zo te helpen te voldoen aan de vraag naar elektriciteit. Nadat Elia de centrale terug op het net heeft aangesloten, konden de onderhoudswerken en opstarttesten van start gaan. Deze vinden op regelmatige basis plaats en dit dankzij de opmerkelijke en voortdurende betrokkenheid van de teams van Production van EDF Luminus.

Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus: Ik wil de teams van Ham van harte bedanken. Onze collega’s hebben ondanks de moeilijke omstandigheden blijk gegeven van een enorme verantwoordelijkheidszin en een groot professionalisme. Het is een echtte krachttoer om de centrale van Ham te heropenen en zo bij te dragen aan de bevoorradingszekerheid van ons land.”

EDF Luminus pleit al sinds 2012 voor de invoering van een vergoedingsmechanisme voor de capaciteit (CRM) dat toelaat om op langere termijn de bevoorradingszekerheid van ons land veilig te stellen. De eerste stappen naar zo’n mechanisme zijn door de regering genomen. Nu moet er dringend werk gemaakt worden van de verdere uitwerking ervan.

We produceren elektriciteit en leveren energie en energiediensten. We zijn nummer 1 in onshore windenergie en waterkrachtenergie in België. Ons bedrijf, EDF Luminus,  speelt ook een sleutelrol in de Belgische bevoorradingszekerheid dankzij meerdere elektriciteitscentrales op aardgas die het variabel karakter van zonne- en windenergie opvangen. Met een geïnstalleerd vermogen van 2.145 MW in januari 2019 vertegenwoordigt Luminus ongeveer 10% van het totale geïnstalleerde vermogen in België. Onder ons merk Luminus verkopen we  elektriciteit, gas en energiediensten  aan bijna 2 miljoen residentiële en professionele klanten, hetgeen overeenstemt met een marktaandeel van ongeveer 20%. We investeren in de energie-uitdagingen van morgen door onze klanten innovatieve oplossingen op het vlak van energie-efficiëntie aan te bieden en we blijven inzetten op hernieuwbare energie. We zijn met bijna 2.000 medewerkers. De meerderheid van hen zet zich voltijds in voor de ontwikkeling van energie-efficiëntiediensten en hernieuwbare energie. Voor het zesde jaar op rij maakt ons bedrijf deel uit van de 64 bedrijven die verkozen zijn tot Top Employer in België. We bogen op een sterke lokale verankering en de expertise van de EDF Groep, een van de wereldleiders in de energiesector. Meer informatie is beschikbaar op www.edfluminus.be