EDF Luminus neemt deel aan de strategische reserve voor de winter 2017-2018 en pleit voor een structurele oplossing

Brussel, 31 oktober 2017 – Vandaag werd een koninklijk besluit goedgekeurd om een strategische reserve aan te leggen voor de winter 2017-2018 om zo de bevoorradingszekerheid inzake elektriciteit in ons land te versterken. De EDF Luminus-centrale van Seraing werd geselecteerd om deel uit te maken van deze strategische reserve. De stoom-gasturbine van Ham (Gent) werd niet weerhouden en zal gesloten worden, conform de oorspronkelijke planning.

Seraing opnieuw geselecteerd

De EDF Luminus-centrale van Seraing (470 MW), waar een dertigtal personen tewerkgesteld is, maakt sinds 1 november 2014 deel uit van de strategische reserve. Echter, bij gebrek aan een duidelijk perspectief over de verlenging van dit contract had EDF Luminus in juli 2016 beslist om de autoriteiten in kennis te stellen van de definitieve sluiting van deze centrale vanaf 1 november 2017.

De centrale van Seraing heeft evenwel zijn nut in de bevoorradingszekerheid reeds meermaals bewezen. Ze is met succes geslaagd in de opstarttesten die werden opgelegd door Elia. Bovendien is ze uitgerust met een black-start mechanisme, waardoor ze gedurende het hele jaar zonder de minste externe elektrische voeding kan opgestart worden en het net geleidelijk aan terug van elektriciteit kan voorzien in geval van een black-out. Ten gevolge van het Koninklijk besluit van vandaag zal deze centrale verder beschikbaar blijven als strategische reserve van 1 november 2017 tot 31 oktober 2018 en zal op vraag van Elia kunnen opstarten om zo bij te dragen aan de bevoorradingszekerheid van het land.

Sluiting van de stoom-gasturbine (STEG) van Ham (Gent)

De STEG van Ham (52 MW) zal zoals aangekondigd eind juni 2016 sluiten op 1 november. Alle andere eenheden van de industriële site van Ham blijven werken. De stadsverwarming van de stad Gent is niet geïmpacteerd vermits deze ook wordt gevoed door andere productie-eenheden. Ook de piekeenheden blijven operationeel. 8 Functies zijn getroffen door de sluiting van de STEG-eenheid. Het bedrijf doet er alles aan om de getroffen werknemers in een andere functie te werk te stellen, en dit in nauw overleg met de sociale partners. De directie wenst alle medewerkers, die hebben bijgedragen aan de bouw, het beheer en het onderhoud van de STEG en dit gedurende bijna 25 jaar, hartelijk te bedanken. Hun opmerkelijke prestaties garandeerden een hoge beschikbaarheid van de eenheid met respect voor hun veiligheid, die van hun collega’s en die van de omwonenden.

Nieuwe investering in Ham (Gent)

De site van Ham blijft belangrijk voor EDF Luminus. Het bedrijf investeert er in een nieuwe warmtekrachtkoppeling. Deze zal eind 2018 in dienst gesteld worden. Warmtekrachtkoppeling (WKK of cogeneratie) is een technologie waarbij tegelijkertijd warmte en elektriciteit wordt opgewekt, dit met een erg grote energie-efficiëntie. De restwarmte van de rookgassen wordt gebruikt om het stadsverwarmingsnet, het grootste van België, op nog duurzamere wijze en met minder CO2-uitstoot te voeden.

Izegem en Angleur TG3 terug in de markt

De sluiting van de centrale met open cyclus 31-32 van Angleur nabij Luik (50MW) evenals de open cyclus centrale van Izegem in West-Vlaanderen (20 MW) werd met 2 jaar uitgesteld. Deze flexibele eenheden zijn actief in de markt om het variabel karakter van zonne- en windenergie op te vangen.

Structurele oplossing

De strategische reserve is een oplossing op korte termijn voor de komende winter. EDF Luminus zal dan ook blijven pleiten voor een systeem van capaciteitsvergoeding waarmee de bevoorradingszekerheid in ons land op lange termijn kan verzekerd worden. Gascentrales zijn erg flexibel en vangen het variabel karakter van hernieuwbare energie op. Daarnaast blijft EDF Luminus massaal investeren in hernieuwbare energie en energie-efficiëntiediensten.