EDF Luminus en Eneco huldigen 7 nieuwe windturbines in Berloz in

Op vrijdag 3 juni huldigen EDF Luminus en Eneco de uitbreiding van het windmolenpark van Berloz in. Aansluitend op deze inhuldiging wordt op zondag 5 juni in samenwerking met de gemeenten een gezinsdag georganiseerd, waarbij de omwonenden de kans krijgen de windturbines te bezoeken.

Een partnership ten dienste van hernieuwbare energie

Dit project is het resultaat van een partnership tussen Eneco en EDF Luminus. Eind 2013 verkregen EDF Luminus en Eneco een vergunning voor de bouw van 7 bijkomende windturbines op het grondgebied van de gemeenten Geer en Berloz. 4 windturbines worden uitgebaat door EDF Luminus en 3 door Eneco. Dit nieuwe park belichaamt de ambitie van beide partners om hun productiecapaciteit in het Waals Gewest te verhogen en bewijst dat windenergie een steeds groter aandeel heeft in de energiemix, naast de klassieke energiebronnen.

Dit project beantwoordt ook aan een politieke ambitie – die door de partners wordt gedeeld – om windturbines te plaatsen langs de infrastructuren die het landschap vormgeven, in dit geval langs de E40 Brussel-Luik en de hogesnelheidslijn die Brussel met Keulen en Frankfurt verbindt. EDF Luminus en Eneco zijn verheugd over de vertrouwensrelatie die ze tijdens de ontwikkeling en bouw van dit windmolenpark met alle lokale actoren hebben kunnen opbouwen.

Groene stroom voor bijna 20.000 gezinnen

De 7 nieuwe windturbines zijn 150 meter hoog, hebben een vermogen van 2,5 MW en zullen jaarlijks 53.340 MWh produceren, wat overeenstemt met het jaarlijkse verbruik van 15.000 huishoudens*. Dankzij deze windturbines zal op 20 jaar tijd 480.000 ton minder CO2 worden uitgestoten. Deze turbines vormen een aanvulling op de 3 windturbines die EDF Luminus in 2010 op deze site installeerde. Die eerste drie turbines, die vandaag nog steeds draaien, voorzagen 3.750 gezinnen van groene stroom, wat toen reeds een besparing van 12.000 ton CO2 per jaar vertegenwoordigde.

Gezinsdag voor de omwonenden

Op zondag 5 juni 2016 hebben de omwonenden de kans om met het hele gezin de windmolens te bezoeken. Er zijn tal van gratis activiteiten gepland voor jong en oud.

Programma van de gezinsdag: bezoek aan een windturbine, didactisch parcours, springkasteel, schminken, clown, bars, optredens, degustatie van streekproducten, parcours tussen de windturbines te voet, met de fiets of met de tractor, food trucks, ambachtelijke ijsjes, …

Provincie Luik
Adres Route de Hesbaye – 4257 Berloz
Locatie Langs de E40 Brussel-Luik
Aantal windmolens 4 voor EDF Luminus en 3 voor Eneco
Vermogen van een windmolen 2,5 MW
Totaal geïnstalleerd vermogen 17,5 MW
Model van geïnstalleerde windmolens Gamesa G114
Diameter van de rotor 114 m
Hoogte van de gondel 93 m
Totale hoogte 150 m

* Bij deze berekening werd rekening gehouden met een jaarlijks verbruik van 3,5 MWh per huishouden.

Over EDF Luminus

EDF Luminus, eerste challenger op de Belgische energiemarkt, is een belangrijke producent van hernieuwbare elektriciteit en verstrekker van energiediensten.   EDF Luminus behoort tot de leiders op het gebied van de ontwikkeling en productie van groene energie in België en exploiteert onshore windmolenparken en waterkrachtcentrales. Het bedrijf speelt een sleutelrol in de Belgische bevoorradingszekerheid – het exploiteert verscheidene elektriciteitscentrales op aardgas die een brede waaier van hernieuwbare productie in evenwicht houden. Met een geïnstalleerd vermogen van 1.955 MW eind 2015 maakt EDF Luminus ongeveer 10% uit van het totale geïnstalleerde vermogen in België. Onder het merk Luminus verkoopt het bedrijf elektriciteit, gas en energiediensten van de hoogste kwaliteit aan 1,8 miljoen residentiële en professionele klanten, hetgeen overeenstemt met een marktaandeel van ongeveer 20%. EDF Luminus investeert in de energie-uitdagingen van morgen door klanten innovatieve oplossingen op het vlak van energie-efficiëntie te bieden en te blijven inzetten op duurzame energieontwikkeling. De toekomstvisie van EDF Luminus wordt bepaald door zijn engagement om een hoge klantentevredenheid te behouden en carrièremogelijkheden te bieden aan zijn 1.500 medewerkers. Voor het vierde jaar op rij maakt EDF Luminus deel uit van de 53 bedrijven die verkozen zijn tot Top Employer in België. EDF Luminus kan bogen op een sterke lokale verankering en de expertise van de EDF Groep, een van de wereldleiders in de energiesector. Meer informatie is beschikbaar op www.edfluminus.be

Over Eneco

Welkom in de nieuwe wereld. We laten de oude wereld van verspilling en vervuiling helemaal achter ons. Elke dag zijn er weer innovaties die onze levens schoner, aangenamer en leefbaarder maken. En dat wil Eneco heel België laten ervaren.
Eneco België zorgt met meer dan 200 medewerkers in België voor de dagelijkse duurzame en lokaal geproduceerde energie van meer dan 7.000 bedrijven en 260.000 huishoudens. Naast de productie, inkoop & handel en levering zorgt het energiebedrijf Eneco voor service en advies aan onze klanten.
De energie die Eneco levert is 100% duurzaam en decentral geproduceerd, omdat we samen met klanten, bedrijven, overheden, aandeelhouders, investeerders, kortom met iedereen, werken aan het verduurzamen van de energievoorziening. Met praktische oplossingen op maat helpen we onze klanten energie te besparen, zelf duurzame energie op te wekken en duurzaam af te nemen.
Om steeds meer klanten duurzame energie te kunnen bieden, breiden we de duurzame productiecapaciteit fors uit. Zelfstandig en samen met partners investeren we daarom in wind op land en op zee en zon.
Eneco Belgie maakt deel uit van Eneco Groep.  Een groep met 3.500 medewerkers en een omzet van meer dan 4 miljard EURO.

Miguel de Schaetzen

Afgevaardigd bestuurder, Eneco Wind Belgium