EDF Luminus en de Anderlechtse Haard tekenen het eerste multi-site energieprestatie contract van België

Gezamenlijk persbericht

EDF Luminus en de Anderlechtse Haard kondigen vandaag hun samenwerking aan om de energieprestatie van de sociale woningen van de Anderlechtse Haard te verbeteren.

Eerste multi-site energieprestatiecontract van België

De Anderlechtse Haard is een van de grootste socialehuisvestingsmaatschappijen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wat het aantal woningen betreft. De maatschappij, eigenaar van meer dan 3.700 sociale woningen in de gemeente Anderlecht, beheert ongeveer 400 individuele woningen alsook grote woonblokken uit de jaren 1970. Het multi-site energieprestatiecontract – het eerste van België in zijn soort – omvat de volledige renovatie van 15 ketelhuizen, meer bepaald 31 verwarmingsketels, 6 warmtekrachtkoppelingseenheden, 15 nieuwe warmtehuishoudingssystemen en 4 fotovoltaïsche installaties. EDF Luminus zal eveneens de gepaste structuur creëren om de installaties te onderhouden en de energie-performantie van alle gebouwen op lange termijn te verzekeren.  De Anderlechtse Haard zal voortaan over nieuwe installaties voor warmte- en elektriciteitsproductie beschikken en EDF Luminus zal instaan voor het onderhoud van alle installaties van de socialehuisvestingsmaatschappij. Dankzij dit contract zal de Anderlechtse Haard een besparing van 266 k€ kunnen realiseren op haar energiefactuur.

Lagere energiefactuur en kleinere ecologische voetafdruk

De Anderlechtse Haard is zich bewust van de stijgende kosten van levensonderhoud en wil de huurprijzen dan ook op een aanvaardbaar niveau houden en de huurlasten beperken. Dankzij deze samenwerking, die eveneens kadert binnen de ambitie van de huisvestingsmaatschappij om de kwaliteit van haar woningen te verhogen, zal de globale energiefactuur dalen en kan men de bewoners van de betrokken sociale woningen aansporen hun ecologische voetafdruk te verkleinen door middel van concrete, innovatieve en duurzame tips. Bruno Lahousse, Algemeen Directeur van de Anderlechtse Haard: “Op grond van zijn strategie op lange termijn wil de Anderlechtse Haard contracten afsluiten met opdrachtnemers op basis van een paritair beheer en een competitieve medefinanciering. Door dergelijke innoverende contracten waar te maken zullen we ervoor zorgen dat we sociale woningen aan een betaalbare prijs verder kunnen verhuren, in het belang van de huurders.”

Eerste energiepartner

EDF Luminus treedt op als derde-investeerder en dienstverlener, samen met haar dochterondernemingen Dauvister, Vanparijs Engineers en ATS. Dit energieprestatiecontract kadert binnen de strategie om de energiediensten voor institutionele klanten en overheden (B2B) uit te breiden, meer bepaald wat betreft de ontwikkeling van de energie-efficiëntieactiviteiten. Deze samenwerking draagt dus concreet bij tot de verwezenlijking van de ambitie van EDF Luminus om de eerste energiepartner te worden, niet enkel van de residentiële klanten maar ook van de overheden en de zakelijke en institutionele klanten. Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus: “EDF Luminus verbindt zich tot een daling van het energieverbruik van de Anderlechtse Haard door enerzijds te investeren in performante uitrustingen en door anderzijds het optimale onderhoud van die uitrustingen te garanderen. We verheugen ons over de daling van de energiekosten van de sociale woningen, maar ook over de daling van de ecologische voetafdruk van de bewoners evenals over de verhoging van hun comfort”