EDF Luminus en Decathlon kondigen windmolenproject en plaatsing van laadpalen aan

EDF Luminus en Decathlon hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de bouw van een windmolen op de site van de Decathlon-winkel in Aarlen (Sterpenich) en de plaatsing van laadpalen voor elektrische wagens op de parkings van de Belgische Decathlon-winkels. Met die samenwerking stellen EDF Luminus en Decathlon een krachtig gebaar voor het milieu.

De bouw van een windmolen op de site van de Decathlon-winkel in Aarlen

EDF Luminus heeft de eerste stappen gezet in de vergunningsaanvraag voor de bouw van een windmolen op de site van de Decathlon-winkel in Aarlen. Hij zou binnen de 2 jaar gebouwd kunnen worden. De groene energie die door de windmolen geproduceerd wordt, zal door de winkel zelf verbruikt worden. Zo zal 87% van het elektriciteitsverbruik van de winkel lokaal en op duurzame wijze geproduceerd worden (windmolen + bestaande zonnepanelen). De overige geproduceerde energie die vanuit de windmolen komt, kan ter beschikking worden gesteld van andere Decathlon-winkels in België.

Oplaadpalen voor elektrische wagens op alle sites van Decathlon

Het doel van deze samenwerking is om op een termijn van drie jaar laadpalen te installeren aan alle winkels van Decathlon in België. In de loop van de zomer worden snelle laadpalen van 50 KW – waarmee tot 80% van de batterij in 30 minuten kan opgeladen worden – geïnstalleerd op zes sites van Decathlon die vlakbij een autostrade liggen. Op langere termijn, namelijk tegen midden 2018, worden op de overige sites van Decathlon universele, standaard laadpalen (22 KW) geïnstalleerd die geschikt zijn voor alle merken.

Deze overeenkomst kadert in de uitvoering van het project UNIT-E dat door de Europese Commissie en de constructeurs BMW, Renault en Nissan mee gefinancierd wordt. Dat project voorziet in de plaatsing van 300 snellaadstations op strategische plaatsen langs autosnelwegen in België, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Het legt een belangrijke basis voor probleemloos elektrisch rijden tussen Noord- en Zuid- Europa.

2020 doelstellingen

Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus: “EDF Luminus wil mee de strijd aangaan tegen de klimaatopwarming en meer bepaald de broeikasgasuitstoot. EDF Luminus steunt graag initiatieven die daartoe bijdragen. We zijn blij dat we samen met Decathlon dit groene en duurzame project kunnen lanceren en zo op lange termijn bijdragen aan duurzame ontwikkeling.”

Decathlon

Timothée Bouvier, verantwoordelijke expansie : “Decathlon wil zo veel mogelijk de milieu-impact van zijn activiteiten beperken. Daarom zetten onze medewerkers zich in om de energie-efficiëntie van onze sites te verbeteren (zonnepanelen, behalen van BREAAM certificaten, energiemanagement...) en dragen ze bij tot een meer duurzame mobiliteit. Dit project is voor ons een nieuwe en ambitieuze stap”.

OVER DECATHLON

Decathlon, een innoverende onderneming en merken voor het genoegen van alle sporters. Bij Decathlon, beleven we met meer dan 70.000 medewerkers worldwide (2.300 in België) dagelijks onze gemeenschappelijke ambitie: « het plezier en de voordelen van het sporten toegankelijk maken voor een zo groot mogelijk publiek ». In alle landen waar wij aanwezig zijn delen we een sterke en unieke ondernemingscultuur die wordt versterkt door onze twee waarden: vitaliteit en verantwoordelijkheid. Bij Decathlon staat innovatie centraal in onze activiteiten: van onderzoek, ontwerp, design, productie en logistiek tot verkoop. De teams van onze twintig Passiemerken steken al hun energie in het ontwerpen van technische, mooie en eenvoudige producten, altijd tegen een zo laag mogelijke prijs. Deze producten zijn bedoeld voor alle sportliefhebbers, van beginners tot ervaren sporters, en zijn exclusief beschikbaar bij Decathlon.

Timothy Bouvier

Responsable Expansion / Verantw. Expansie