Tondelier kiest voor slimme warmte: EDF Luminus breidt grootste stadswarmtenet van België fors uit

Vandaag, 15 december 2015, ondertekenen Tondelier Development nv en EDF Luminus een contract waarmee alle 530 woningen van de toekomstige Tondelier-wijk worden aangesloten op het stadswarmtenet van EDF Luminus. De bewoners van Tondelier zullen hierdoor kunnen rekenen op stabiele, gebruiks­vriendelijke en schone energie. Met een slimme meter houden ze hun verbruik onder controle. Dit wordt één van de vele duurzame facetten van wonen in Tondelier.

Bewust en slim verwarmen

EDF Luminus bevestigt hiermee de ambitie om zijn warmtenet en zijn dienstverlening verder uit te breiden. EDF Luminus zal de Tondelier-wijk aansluiten op de al aanwezige warmteleidingen aan de Blaisantvest. In de wijk zelf komt een lokaal verdeelnet van 4,4 km dat de warmte tot bij de individuele gebruikers zal brengen. De warmte wordt opgewekt samen met de elektriciteitsproductie in de centrale aan de Ham. Investeringen in de centrale maken de energieproductie er nog efficiënter en duurzamer.

‘Bovendien komt er bij elke klant een slimme meter die het verbruik voor verwarming en sanitair warm water registreert’,  zegt Wim De Backer, directeur van de stadsverwarming bij EDF Luminus. ‘Met die slimme meter zal niet alleen de bewoner zelf zijn warmteverbruik beter kunnen beheren via een applicatie op zijn smartphone of tablet, maar zal ook EDF Luminus de warmtehuishouding van de Tondelier-wijk kunnen optimaliseren en de ecologische voetafdruk beperken.’

Duurzaamheidsambitie

In samenwerking met de Stad Gent streeft Tondelier hoge duurzaamheidsambities na, die de rode draad vormen doorheen de volledige realisatie van het project.

Bruno Terryn, bestuurder Tondelier Development nv: ‘De CO2-vriendelijke keuze om aan te takken op het warmtenet biedt ook grote voordelen en extra comfort voor onze bewoners. De woningen worden immers veel ruimer, omdat schouwen overbodig zijn, en de warmtewisselaars die in de hoogte worden bevestigd, zeer compact zijn. Alle gebruikers hebben op elk denkbaar ogenblik en onmiddellijk, zodra ze de kraan opendraaien, warm water. Met de slimme meter kunnen onze bewoners hun energieverbruik zelf opvolgen en beheren. Bovendien staat het technisch team van EDF Luminus dag en nacht, 7 dagen per week stand-by om de betrouwbaarheid van het netwerk te garanderen. Onze toekomstige bewoners plukken de vruchten van deze duurzame samenwerking.’

Bij iedere stap in de realisatie van de Tondelier-wijk, houdt de Dienst Milieu en Klimaat van de Stad Gent de eco-score van de toekomstige woonwijk bij. Dit permanente scorebord is een zogeheten ‘duurzaamheidsmeter’, die diverse aspecten bekijkt, zoals energievoorziening, materialengebruik, grondverzet, watergebruik en mobiliteitsoplossingen.

Tom Balthazar, schepen van Stadsontwikkeling, Wonen en Openbaar Groen: ‘Stad Gent heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen, want tegen 2050 wil Gent klimaatneutraal zijn. De Stad Gent legde daarom aan de projectontwikkelaar hoge eisen op inzake duurzame energie. Door aan te sluiten op het warmtenet van EDF Luminus zal Tondelier die ambities van de Stad Gent helpen realiseren.

Energie-efficiënt en innovatief

Dit project is een illustratie van de samenwerkingsovereenkomst die we eind 2014 met de Stad Gent hebben gesloten, om expertise uit te wisselen en concrete innovatieve projecten te ontwikkelen rond Smart Cities en energie-efficiëntie,’ stelt Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus. ‘Bij een collectief systeem kan je immers gemakkelijker kiezen voor duurzamere warmtebronnen dan bij individuele oplossingen.’

Over Tondelier

De Tondelier-wijk, momenteel in aanbouw in het noorden van Gent, zal 530 woningen (appartementen en huizen) tellen. Centraal komt er een park van 17.000 m² en een uitbreiding van het bestaande Rabotpark, wat de hele buurt ruim 40.000 m² extra groen geeft. Voorts krijgt de wijk een kinderdagverblijf, een buurtsporthal, kantoren en handelsruimte. De Tondelier-wijk heeft hoge duurzaamheidsambities en zal onder meer bijzonder slim met energie omspringen. Alle woningen worden gebouwd volgens de principes van de passiefstandaard.

Het project komt tot stand via een publiek-private samenwerking tussen Stad Gent en Tondelier Development nv, dat als ontwikkelaar van het gebied optreedt.

Over stadsverwarming

Het stadswarmtenet van Gent is het grootste van België in zijn soort. Het systeem bewijst al sinds eind de jaren 1950 zijn degelijkheid. Vandaag omvat het stadswarmtenet in Gent een ondergronds leidingstelsel van 23 km lang met in totaal 129 leverpunten, goed voor een verbruik van 75.000 MWh warmte per jaar. Het verwarmt 2100 appartementen, maar ook het AZ Sint-Lucas, alle gebouwen van de universiteit van Gent, enkele gebouwen van Stad Gent, een winkelcentrum en een zwembad. Met de aansluiting van de Tondelier-wijk komen daar in totaal 5 km leidingen bij en op termijn 530 particuliere klanten.

Over de duurzaamheidsmeter

De Dienst Milieu en Klimaat van de Stad Gent ontwikkelde een systeem om de duurzaamheid van gebiedsontwikkeling te meten. Zulke duurzaamheidsmeters worden nu al gebruikt als leidraad in verschillende stadsprojecten (Tondelier, Gent Sint-Pieters, Oude Dokken) en economische sites (bedrijventerreinen en kantoorzones op Eiland Zwijnaarde, Wiedauwkaai – Wondelgemse Meersen).

De duurzaamheidsmeter van de toekomstige woonwijk Tondelier houdt rekening met aspecten als energievoorziening, materialengebruik, grondverzet, watergebruik en mobiliteitsoplossingen.

Bruno Terryn

Tondelier Development nv